De la MAMA citire

De la MAMA citire:

"Dacă încerci, ai două şanse. Dacă nu, nu ai niciuna."

Căutați pe acest blog

luni, 13 mai 2013

Prăjitură cu cacao și bezea

A mai trecut o lună, a mai venit o Provocare a la Ama. De data asta nu mai este chiar așa e secretă dar este foarte interesantă, ca de obicei.



În Mai All Day Cooking este maestra de ceremonii și îi mulțumesc pentru efortul pe care îl face.

Mi-a fost alocat un blog absolut delicios :) cel al Hărnicuței Stefy. Trebuie să vă mărturisesc că am executat două rețete. Intru în provocare cu cea dulce pentru că întotdeauna ce e dulce bate ce e sărat. Dar vă povestesc la gongul următor și despre ce am făcut sărat.

Ca să fiu „modestă”: ieșeancă de-a mea :)))): bunătăți care se execută rapid și care îți mai și aduc aminte de vremurile de demult...
Dulcele ales: Negresă cu bezea. Soțul meu, deși s-a lins pe degete mâncând pe furiș, a susținut sus și tare că nu e negresă! I-am schimbat numele și gata cu conflictul :P.

Am folosit următoarele ingrediente:
  • 5 ouă
  • 500 gr zahăr (2 căni)
  • 300 gr făină (2 căni)
  • 170 ml ulei (o jumătate e cană)
  • 300 ml lapte (1 cană)
  • 20 gr cacao (2 linguri)
  • jumătate de plic de amoniu
  • sare
  • esență de rom
  • zeamă de lămâie

Chiar e o prăjitură care se execută repede, mai ales cu ajutorul mixerului meu pe suport. În timp ce el amestecă bine eu execut alte chestii.
Am separat albușurile de gălbenușuri. Pe primele le-am păstrat în frigider. Pe cele din urmă le-am pus la mixat cu 250 gr de zahăr și cu un praf de sare. Între timp am amestecat făina cu cacao, am pus cuptorul la încins și am pregătit tava și hârtia de copt.
După ce s-a topit zahărul am început să adaug uleiul în fir subțire ca la maioneză.
Am adăugat făinoasele și laptele și am mixat cu grijă să nu ning toată bucătăria.
Până s-a omogenizat aluatul am „stins” amoniul, apoi l-am adăugat și pe acesta și esența de rom.

Am turnat aluatul în tavă și am nivelat.
La cuptor la 160 de grade (foc mediu spre mic) pentru 30 de minute.

Cu 10 minute înainte să expire timpul menționat mai sus am pus la făcut bezeaua. Luată de valul repeziciunii am pus zahărul peste albușurile nebătute deloc. Am înțepenit în secunda în care zahărul s-a scufundat în albușul lichid. Dar am zis cu Dumnezeu înainte, am adăugat un praf e sare și i-am dat drumul. Slavă cerului, s-a făcut :). Când bezeaua era țeapănă am adăugat niște zeamă e lămâie.

Am scos tava din cuptor și am istribuit bezeaua cât am putut eu de uniform.





Înapoi la căldură. Deși Stefy a zis clar că trebuia lasată 5-10 minute, pentru că nu era aurie am lăsat-o vreo 20. Rezultatul a fost că s-a crăpat deasupra. Dar nu a fost bai, a fost mâncată cu crăpături cu tot de nu s-a văzut :)



10 comentarii:

Anonim spunea...

Negre in camasi albe....asa se numeste prajitura. Doar ca:
- in blat se pun bucati de nuca
- iar albusele se bat spuma pe abur, apoi la cuptor.

e delicioasa.

Mira

Anonim spunea...

ff buna prajitura am si eu asa prajitura putin diferita cu 6 oua in loc de ulei pun unsoare si pe blat copt pun gem dupa accea spuma ai retete minunate succesin continuare cu drag ely

Irina spunea...

Mira, sună foarte bine varianta ta, o voi încerca și voi da de veste ce a ieșit.

Ely, super și ideea ta! Clar iese o prăjitură mai mare!

Vă mulțumesc pentru vizită și pentru aprecieri! Spor în toate!

Anonim spunea...

daca chiar vrei s-o faci, mama o face asa: blatul cum l-ai facut si tu, dar pune bucati de nuci in el( nucile se rup bucati, se pun intr-o tigaie pe foc-fara ulei- sa se rumeasca, atentie sa nu le arzi). in loc de ulei, mama punea unt.

apoi albusele se bat spuma foarte tare, pana intorci vasul si nu aluneca deloc pe vas. apoi se adauga cate o lingura de zahar si se bate bine, si iar o lingura de zahar si tot asa. Abia dupa se pune pe aburi pana se intareste, nu foarte tare, ca nu o mai poti intinde :))))(din experienta vb)

apoi cand era racita mama orna deasupra cu putina cacao cu margarina si zahar, un fel de crema. io prefer ganache.

o sa-ti placa foarte mult.

mira

Irina spunea...

Mira, îți mulțumesc tare mult pentru detalii. Dau de veste dacă încerc și îmi iese. Cred că treaba pe aburi va împiedica sfărmițarea... Vedem.

Stefy spunea...

daca v-a placut la gust, chiar nu mai conteaza ca s-a crapat bezeaua..ma bucur sa mai descopar o ieseanca in blogosfera culinara si in provocarea amei!!!

Irina spunea...

Mulțumesc, Stefy!

Ana Maria spunea...

asta e reteta mea de "zi si noapte". singura diferenta e ca eu pun gem intre negresa si bezea. :)

Anonim spunea...

Reteta mea contine o glazura. Dupa ce prajitura sta cam 10 min la cuptor pana se zvanta bezeaua deasupra, se scoate din cuptor. Imedita se toarna peste bezeaua fierbinte o glazura de cacao (zahar, cacao , margarina) si se lasa la racit.

Anonim spunea...

Iar prajitura mea se taie imediat ce se scoate din cuptor cu un cutit umezit in apa, dupa care se pune glazura pe toate taieturile si pe margini. In acest fel, glazura este si un frumos ornament si pe deasupra sustine bucatile sa nu se sfarme usor.


OFF Topic - interesant

Fobii din comunism

Neaşteptat

Revoluţia produselor ecologice

Vreţi să ştiţi cam ce se fură în România în fiecare zi? Încercaţi aici.